maandag 30 mei 2011

Man overleeft stroomstoot van 150 duizend volt

Een 25-jarige man uit Amersfoort heeft maandagochtend een stroomstoot van 150 duizend volt overleefd. De man liep wel zware brandwonden over zijn hele lichaam op, maar hij was nog aanspreekbaar. Een woordvoerder van de brandweer stelt dat niemand dergelijke schokken normaal gesproken overleeft.

De man was rond 09.00 uur bezig met onderhoudswerkzaamheden in een hoogspanningsmast van Tennet in het buitengebied van Zevenaar. Aan de ene kant van de mast was de stroom er afgehaald, aan de andere kant niet. Om nog onduidelijke reden kwam de man aan de kant waar de stroom er nog op stond terecht en kreeg hij een schok van 150 duizend volt.

De man, die gezekerd was, zakte op een laddertje in de mast in elkaar. Twee collega's hebben eerste hulp verleend, waarna de brandweer hem uit de minimaal dertig meter hoge mast heeft gehaald.

Het slachtoffer is met een traumahelikopter naar een ziekenhuis gebracht. "Hij was verward, maar zowel op dertig meter hoogte als op de grond aanspreekbaar." De woordvoerder vindt het bijzonder dat de man de schok heeft overleefd. "We hebben wel vaker te maken met dit soort ongelukken. Daarbij was er sprake van 'slechts' tienduizend volt, maar die hadden wel steeds een dodelijke afloop."

Nu.nl, 30 mei 2011

Geen opmerkingen: