zaterdag 8 april 2023

Voorschoten: kraan die betrokken was bij treinongeval kwam te snel op of bij het spoor

De spoorkraan die betrokken was bij het ongeluk met twee treinen bij Voorschoten zou, ondanks een eerdere afspraak, te vroeg op of bij het spoor zijn gekomen waar het treinverkeer nog reed. Daardoor werd het voertuig even later aangereden door een goederentrein. Dat staat in het eerste feitenrelaas van het incident dat de spoornetbeheerder ProRail heeft gedeeld met “relevante” betrokkenen.

Twee van de vier sporen op het traject waren buiten dienst voor werkzaamheden. Het feitenoverzicht stelt dat de aannemer om 03.23 uur aan de treindienstleider van ProRail heeft gevraagd om een korte periode het treinverkeer stil te leggen zodat de spoorkraan kon oversteken. Die zou daarop geantwoord hebben “dat dit over 10 minuten mogelijk is”. De aannemer zegt in het feitenrelaas op antwoord te wachten van de treindienstleider.

Volgens ProRail is de kraan echter, door nog onduidelijke oorzaak, binnen dat tijdsbestek bij of op het spoor van de goederentrein terechtgekomen. “Om onduidelijke redenen komt vervolgens de kraan op of dichtbij het in dienst zijnde spoor en wordt aangereden door de goederentrein”, valt te lezen in het document. “De benodigde buitendienstregeling was nog niet gerealiseerd.”

Na de aanrijding met de goederentrein kwam de kraan op het spoor waar de passagierstrein in de richting van Den Haag reed. Die botste met de kraan waardoor de intercity ontspoorde.

Bij het ongeval kwam de kraanbestuurder, een medewerker van bouwbedrijf BAM, om het leven. Zo’n dertig passagiers van de intercity raakten gewond en negentien mensen moesten naar het ziekenhuis.

GVA.be, 7 april 2023